English نقشه سایت
دوشنبه 23 تير 1399
logo
text
salamat
تاریخ : دوشنبه 12 خرداد 1399
کد 120

دکترای اقتصاد سلامت از دانشگاه اراسموس روتردام هلند مطرح کرد:

همبستگی اجتماعی موضوعی حیاتی برای پایداری بیمه‌ها و نظام سلامت کشورهلند
دکترای اقتصاد سلامت از دانشگاه اراسموس روتردام هلند گفت: بیمه‌ها قلب نظام سلامت هلند هستند ولی همبستگی اجتماعی بحث بسیار حیاتی برای پایداری بیمه‌ها و نظام سلامت  این کشور بوده است در غیر این صورت این پایداری وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار آی‌هینا، نشست علمی تخصصی به صورت ویدیو کنفرانس در محل مرکز ملی تحقیقات بيمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با سخنرانی دکتر امیرانصاری‌پور دکترای اقتصاد سلامت از دانشگاه اراسموس روتردام هلند با موضوع نظام بیمه هاي درمانی هلند، گذشته ،حال و آینده برگزار شد.

 دکتر انصاری پور گفت: در سال 1904 کایپر ایده بیمه سلامت اجتماعی را ارائه داد. براین اساس فقرا کمک‌های درمانی دریافت می‌کردند و افراد شاغل می‌توانستند به صورت داوطلبانه عضو صندوق درمان بیماری‌ها شوند و ثروتمندان هم از خدمات درمانی بخش خصوصی استفاده می‌کردند.

 وی ادامه داد: بیمه سلامت اجتماعی در هلند پیامدهایی از جمله افزایش هزینه‌های درمانی و ورشکسته شدن صندوق درمان بیماری‌ها، عدم توان پرداخت کمک‌های درمانی به فقرا از سوی دولت، افزایش بی عدالتی در ارائه خدمات درمانی و عدم تمایل بیمارستان‌ها و پزشکان برای ارائه خدمات به بیماران فقیر را در پی داشت.

 دکترای اقتصاد سلامت از دانشگاه اراسموس روتردام هلند گفت: در سال 1964 تصویب قانون تاسیس صندوق بیمه اجتماعی سلامت اولین تحولی بود که در نظام سلامت هلند اتفاق افتاد. براین اساس افراد شاغل و بازنشسته با درآمد کمتر از آستانه درآمدی که دولت اعلام می‌کرد باید به صورت اجباری حق بیمه به ZFW پرداخت می‌کردند و افراد شاغل با درآمد بالا یا کارفرمایان باید از بیمه‌های خصوصی استفاده می‌کردند.

 وی ادامه داد: در سال 1968 دولت هلند متمم بودجه‌ای قانون بیمه را اجرا کرد که این اقدام افزایش بسیار زیاد هزینه‌های خدمات سلامت و تعداد زیاد خدمات درمانی فاقد پوشش بیمه‌ای، تاخیر در پرداخت‌های بیمه‌ای به بیمه‌شدگان یا فراهم‌کنندگان خدمات، نارضایتی عمومی در مورد خدمات بیمه‌ای و افزایش روز افزون پرداخت از جیب برای هزینه‌های درمانی را در پی داشت.

 دکتر انصاری پور افزود: در سال 2000 دولت هلند تصمیم گرفت برنامه مدونی برای اصلاح نظام سلامت تدوین کند. به نحوی که هیچ ارتباط مالی بین بیمار و فراهم کننده خدمت وجود نداشته و بیمار تنها با بیمه درمانی خود ارتباط مالی دارد.

 وی به رقابت در بازار بیمه سلامت هلند نیز اشاره کرد و گفت: بازار سلامت در هلند توسط دولت راهبری می‌شود. هدف عمده افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات سلامت با ایجاد رقابت میان فراهم‌کنندگان و همچنین میان خریداران خدمات درمانی برای افزایش رضایت بیماران است و بیمه‌های سلامت نقش مرکزی در این میان دارند.

 دکترای اقتصاد سلامت از دانشگاه اراسموس روتردام هلند ادامه داد: افزایش رقابت میان بیمه‌های درمانی موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت خدمات خواهد شد. اما قوانین و مقررات فراوانی در هلند وجود دارد که مانع از تفاوت ماهوی میان بیمه‌های درمانی می‌شود. مانند بسته بیمه پایه و همچنین بیمه‌های تکمیلی.

 دکتر انصاری پور بیان کرد: ما باید نظام بیمه و سلامت را طوری مدیریت و طراحی کنیم که برای هر بیمار بسته مشخص و مناسب همان فرد را داشته باشیم که این اقدام از طریق راهنماهای بالینی مشخص می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه نظام سلامت هلند سرمایه‌گذاری در آی تی را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است، افزود: آنها می‌خواهند که از این طریق بتوانند اطلاعات به روز درمان بیماری‌ها را در اختیار داشته باشند و از آن برای تصمیم‌گیری مناسب تر استفاده کنند.

 انصاری پور تاکید کرد: هر کشور مختصات اقتصادی خودش را دارد. رقابت موضوعی است که برای مردم و سیاستگذار قابل قبول است و الزاما به این معنا نیست که ما حتما باید این اقدام را در ایران انجام دهیم. رقابت باعث می شود کسی که مسئولیتی را برعهده دارد بهتر سیستم را مدیریت کند و افزایش قدرت اجرایی می شود تا در نهایت مصرف کننده نهایی از نحوه دریافت خدمت رضایت بیشتری داشته باشد.

 وی گفت: در طی 10 سال گذشته هلند جزء 3 کشور اول به لحاظ رضایت بیماران در دریافت خدمات درمانی بوده است
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 12 خرداد 1399
  • ساعت 22
  • توسط خانم درخشان
  • ویرایش شده
  • در دوشنبه 12 خرداد 1399
  • ساعت 23
  • توسط خانم درخشان